Blogowanie w celach zarobkowych nie jest mitem, a rzeczywistością. Niezależnie od tego, czy planujesz zarabiać na życie z bloga, czy chcesz po prostu zarobić dodatkowe środki – ten artykuł wyjaśni Ci jak monetyzacja bloga wygląda w praktyce.
Ruch na blogu a monetyzacja bloga
Wyróżniamy dwa główne źródła pozyskiwania ruchu na blogu. Jest to ruch organiczny, czyli bezpłatny przypływ użytkowników na stronę. Trafiają oni za pomocą wyników wyszukiwania, które znalazły się w wyszukiwarce np, Google. Druga opcja to płatne źródło – które polega na dostarczaniu ruchu za pomocą płatnych kampanii reklamowych, np w mediach społecznościowych.
Zanim zaczniesz myśleć nad monetyzacją bloga, warto sprowadzić ruch na stronę. Zacznij pisać artykuły zawierające informacje, które szukają odbiorcy.
Na przykład, użytkownik wyszukujący hasło “Jak zarobić 100 zł dziennie” prawdopodobnie szuka przewodnika, który odpowie na to pytanie. Twój artykuł musi być edukujący i zawierający treść która odpowie na zapytanie użytkownika. Wtedy twoje pozycje będą rosły, a ruch organiczny będzie się zwiększać. Pamiętaj też o tym, aby udzielać się w mediach społecznościowych (np. Facebook, Instagram, Linkedin) – jest to miejsce w którym zbudujesz relacje ze swoimi odbiorcami.
Zarabianie na Google AdSense
Pierwsza opcja jaką warto rozważyć, to sprzedać powierzchni reklamowej swojego bloga. Możesz w tym celu wykorzystać platformę Google Adsense. Ta metoda monetyzacji bloga polega na tym, że Google umieszcza banery reklamowe na twojej stronie internetowej. Każda interakcja, czyli np. kliknięcie w reklamę – przełoży się na uzyskanie wynagrodzenia. Google płaci nam za kliknięcie oraz za 1000 wyświetleń. Stawki różnią się w zależności od niszy i wynoszą od kilkunastu groszy do kilku zł za kliknięcie.
Tematyka reklam będzie powiązana z zainteresowaniami użytkowników. Google dobiera zainteresowania po ciasteczkach, które zbierają informacje o aktywnościach w witrynie.
Możesz wybrać rodzaj wyświetlanych reklam, określić umiejscowienie, wielkość i częstotliwość. Aby zarabiać w Internecie tym sposobem – potrzebujesz odbiorców, którzy będą klikali w twoje reklamy. Umiejscowienie reklam jest bardzo ważnym czynnikiem, dobrze jest umieszczać kreacje reklamowe w miejscu, gdzie ruch na twojej stronie jest największy.
Produkty cyfrowe a monetyzacja bloga
Przy sprzedaży powierzchni reklamowej, dostajesz tylko część wynagrodzenia – ponieważ to Google dzieli się z tobą zyskiem. W przypadku produktów cyfrowych – zgarniasz całkowitą pulę, ponieważ to Ty jesteś kreatorem produktu. Stworzenie kursu lub ebooka, maksymalizuje zyski na stronie. Każdy wysiłek, aby uzyskać większy ruch do twojej oferty – przełoży się na zwiększenie sprzedaży.
Najbardziej popularnym e-produktem są ebooki i kursy online. Możesz w tym celu stworzyć dokument w postaci PDF w którym uwzględnisz wiedzę, która będzie wartościowa dla twoich odbiorców. Równie popularny jest format video.
Zanim jednak poświęcisz swój czas i pieniądze na stworzenie produktu cyfrowego, powinieneś odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
- Jaki rodzaj e-produktu stworzyć, w jakim powinien być formacie? (prezentacja, video, pdf)
- Kim jest twój klient?
- Na ile wycenisz swój produkt?
- Jak przetestować swój produkt zanim go opublikujesz?
Aby odpowiedzieć na te pytania, trzeba zrobić rozeznanie i dowiedzieć się do jest już dostępne na rynku, jaka jest konkurencja i czy jest popyt na tego typu produkt. Dobrze jest odwiedzić grupy i fora, aby sprawdzić o jakich problemach w twojej niszy rozmawiają użytkownicy – wtedy pojawią się pierwsze pomysły.
Afiliacja
Innym sposobem na zarabianie na swoim blogu jest sprzedaż produktów lub usług innych firm w zamian za otrzymaną prowizję. Jak wygląda proces zarabiania na afiliacji? Przede wszystkim:
- Musisz zastanowić się jakie produkty chciałbyś promować, czy będą pasować do tematyki twojej strony i czy są produktami godnymi polecenia
- Szukasz programu partnerskiego do którego możesz się zapisać
- Generujesz specjalne linki śledzące, które będą weryfikować czy polecenie pochodzi od Ciebie
- Gdy ktoś kliknie w link, zostanie przekierowany na stronę dostawy, a gdy dokona zakupu Ty otrzymasz ustaloną prowizję
Produkty które będziesz polecać na swoim blogu, muszą dotyczyć tematyki która jest powiązana z twoją niszą. Na przykład, jeśli prowadzisz bloga podróżniczego – to twój wpis na którym polecasz produkty, może zawierać linki afiliacyjne do najlepszych ofert wycieczkowych itd.
Możesz zarejestrować się w programie partnerskim booking.com i napisać też ranking hoteli w których byłeś i w ten sposób polecać obiekty wakacyjne. Gdy ktoś z twojego polecenia dokona rezerwacji – otrzymasz prowizję.
Dobrze, abyś nie reklamował produktów ani usług z których nie korzystałeś osobiście. Jest to prosta droga do utraty zaufania ze strony użytkowników.
Inną możliwością na monetyzację bloga z afiliacją jest rejestracja w sieci afiliacyjnej, która oferuje szeroki wybór kampanii afiliacyjnych. Przykładem takiej platformy jest MyLead, sieć, w której możesz wybierać spośród ponad 4500 atrakcyjnych ofert i promować produkty, które pasują do tematyki Twojego bloga. Na przykład, jeśli interesujesz modą, możesz skorzystać z jednego z programów MyLead z kategorii e-commerce, aby polecać ubrania znanych marek. Gdy ktoś dokona zakupu z Twojego polecenia, otrzymasz odpowiednią prowizję.
Sieć MyLead wyróżnia się nie tylko liczbą kampanii, ale także supportem znanym w branży ze swojej niedoścignionej obsługi użytkownika. Każdy zarabiający z MyLead może liczyć na dogadanie wyższych stawek prowizji, dostosowanie ofert do indywidualnych potrzeb oraz dodanie nowych programów partnerskich na życzenie. Dzięki temu możesz osiągnąć jeszcze lepsze rezultaty i skutecznie zarabiać na swoim blogu.
Monetyzacja bloga a darowizny
Możesz także zarabiać na swoim blogu, umożliwiając odbiorcom przekazywanie darowizn. Działa to szczególnie dobrze, jeśli prowadzisz organizację non-profit ale i nie tylko. Twoi najwierniejsi fani pomogą Ci, przekażą bezcenny feedback, ale i co najważniejsze – będą wspierać finansowo.
Możesz przyjmować darowizny za pomocą wtyczek WordPress, takich jak PayPal Donations lub skorzystać z usług patronite. Ta opcja zarabiania jest najlepsza w szczególności, gdy masz oddanych odbiorców – zanim ich będziesz mieć, w pierwszej kolejności trzeba się skupić na publikowaniu wielu wartościowych treści.
Podsumowanie
Pomimo tego, że założenie bloga jest łatwiejsze niż kiedykolwiek – to większość blogerów wciąż ma problemy z zagadnieniem jakim jest monetyzacja bloga. Sama publikacja artykułowi nie wygeneruje przychodów – trzeba znaleźć odpowiednią strategię zarabiania, aby idealnie wpisała się w strukturę twojej strony internetowej. Powyższe strategie powinny pomóc Ci w podjęciu odpowiedniej decyzji.