Monetyzacja bloga – Sposoby
Opublikowano: 3 sie, 2022
Miniaturka monetyzacji bloga

Blogowanie w celach zarobkowych nie jest mitem, a rzeczywistością. Niezależnie od tego, czy planujesz zarabiać na życie z bloga, czy chcesz po prostu zarobić dodatkowe środki – ten artykuł wyjaśni Ci jak monetyzacja bloga wygląda w praktyce. 

Ruch na blogu a monetyzacja bloga 

Wyróżniamy dwa główne źródła pozyskiwania ruchu na blogu. Jest to ruch organiczny, czyli bezpłatny przypływ użytkowników na stronę. Trafiają oni za pomocą wyników wyszukiwania, które znalazły się w wyszukiwarce np, Google. Druga opcja to płatne źródło – które polega na dostarczaniu ruchu za pomocą płatnych kampanii reklamowych, np w mediach społecznościowych.

Zanim zaczniesz myśleć nad monetyzacją bloga, warto sprowadzić ruch na stronę. Zacznij pisać artykuły zawierające informacje, które szukają odbiorcy.

Na przykład, użytkownik wyszukujący hasło “Jak zarobić 100 zł dziennie” prawdopodobnie szuka przewodnika, który odpowie na to pytanie. Twój artykuł musi być edukujący i zawierający treść która odpowie na zapytanie użytkownika. Wtedy twoje pozycje będą rosły, a ruch organiczny będzie się zwiększać. Pamiętaj też o tym, aby udzielać się w mediach społecznościowych (np. Facebook, Instagram, Linkedin) – jest to miejsce w którym zbudujesz relacje ze swoimi odbiorcami.

 

Zarabianie na Google AdSense

Pierwsza opcja jaką warto rozważyć, to sprzedać powierzchni reklamowej swojego bloga. Możesz w tym celu wykorzystać platformę Google Adsense. Ta metoda monetyzacji bloga polega na tym, że Google umieszcza banery reklamowe na twojej stronie internetowej. Każda interakcja, czyli np. kliknięcie w reklamę – przełoży się na uzyskanie wynagrodzenia. Google płaci nam za kliknięcie oraz za 1000 wyświetleń. Stawki różnią się w zależności od niszy i wynoszą od kilkunastu groszy do kilku zł za kliknięcie.

Tematyka reklam będzie powiązana z zainteresowaniami użytkowników. Google dobiera zainteresowania po ciasteczkach, które zbierają informacje o aktywnościach w witrynie.

Możesz wybrać rodzaj wyświetlanych reklam, określić umiejscowienie, wielkość i częstotliwość. Aby zarabiać w Internecie tym sposobem – potrzebujesz odbiorców, którzy będą klikali w twoje reklamy. Umiejscowienie reklam jest bardzo ważnym czynnikiem, dobrze jest umieszczać kreacje reklamowe w miejscu, gdzie ruch na twojej stronie jest największy.

 

Produkty cyfrowe a monetyzacja bloga

Przy sprzedaży powierzchni reklamowej, dostajesz tylko część wynagrodzenia – ponieważ to Google dzieli się z tobą zyskiem. W przypadku produktów cyfrowych – zgarniasz całkowitą pulę, ponieważ to Ty jesteś kreatorem produktu. Stworzenie kursu lub ebooka, maksymalizuje zyski na stronie. Każdy wysiłek, aby uzyskać większy ruch do twojej oferty – przełoży się na zwiększenie sprzedaży.

Najbardziej popularnym e-produktem są ebooki i kursy online. Możesz w tym celu stworzyć dokument w postaci PDF w którym uwzględnisz wiedzę, która będzie wartościowa dla twoich odbiorców. Równie popularny jest format video.

Zanim jednak poświęcisz swój czas i pieniądze na stworzenie produktu cyfrowego, powinieneś odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

  • Jaki rodzaj e-produktu stworzyć, w jakim powinien być formacie? (prezentacja, video, pdf)
  • Kim jest twój klient?
  • Na ile wycenisz swój produkt?
  • Jak przetestować swój produkt zanim go opublikujesz?

Aby odpowiedzieć na te pytania, trzeba zrobić rozeznanie i dowiedzieć się do jest już dostępne na rynku, jaka jest konkurencja i czy jest popyt na tego typu produkt. Dobrze jest odwiedzić grupy i fora, aby sprawdzić o jakich problemach w twojej niszy rozmawiają użytkownicy – wtedy pojawią się pierwsze pomysły.

 

Afiliacja

Innym sposobem na zarabianie na swoim blogu jest sprzedaż produktów lub usług innych firm w zamian za otrzymaną prowizję. Jak wygląda proces zarabiania na afiliacji? Przede wszystkim:

  • Musisz zastanowić się jakie produkty chciałbyś promować, czy będą pasować do tematyki twojej strony i czy są produktami godnymi polecenia
  • Szukasz programu partnerskiego do którego możesz się zapisać
  • Generujesz specjalne linki śledzące, które będą weryfikować czy polecenie pochodzi od Ciebie
  • Gdy ktoś kliknie w link, zostanie przekierowany na stronę dostawy, a gdy dokona zakupu Ty otrzymasz ustaloną prowizję

Produkty które będziesz polecać na swoim blogu, muszą dotyczyć tematyki która jest powiązana z twoją niszą. Na przykład, jeśli prowadzisz bloga podróżniczego – to twój wpis na którym polecasz produkty, może zawierać linki afiliacyjne do najlepszych ofert wycieczkowych itd.

Możesz zarejestrować się w programie partnerskim booking.com i napisać też ranking hoteli w których byłeś i w ten sposób polecać obiekty wakacyjne. Gdy ktoś z twojego polecenia dokona rezerwacji – otrzymasz prowizję. 

Dobrze, abyś nie reklamował produktów ani usług z których nie korzystałeś osobiście. Jest to prosta droga do utraty zaufania ze strony użytkowników.

 

Monetyzacja bloga a darowizny 

Możesz także zarabiać na swoim blogu, umożliwiając odbiorcom przekazywanie darowizn. Działa to szczególnie dobrze, jeśli prowadzisz organizację non-profit ale i nie tylko. Twoi najwierniejsi fani pomogą Ci, przekażą bezcenny feedback, ale i co najważniejsze – będą wspierać finansowo.

Możesz przyjmować darowizny za pomocą wtyczek WordPress, takich jak PayPal Donations lub skorzystać z usług patronite. Ta opcja zarabiania jest najlepsza  w szczególności, gdy masz oddanych odbiorców – zanim ich będziesz mieć, w pierwszej kolejności trzeba się skupić na publikowaniu wielu wartościowych treści.

 

Podsumowanie

Pomimo tego, że założenie bloga jest łatwiejsze niż kiedykolwiek – to większość blogerów wciąż ma problemy z zagadnieniem jakim jest monetyzacja bloga. Sama publikacja artykułowi nie wygeneruje przychodów – trzeba znaleźć odpowiednią strategię zarabiania, aby idealnie wpisała się w strukturę twojej strony internetowej. Powyższe strategie powinny pomóc Ci w podjęciu odpowiedniej decyzji.

 

 

 

 

 

 

 

Co to jest Certyfikat SSL?

Certyfikat SSL Certyfikat SSL (Secure Socket Layer) jest protokołem sieciowym, który jest obecnie...

Co to jest motyw potomny?

Co to jest motyw potomny? Motyw potomny z angielskiego, child theme, używany między innymi w...

Co to jest atrybut alt obrazów?

Co to jest atrybut Alt obrazów? Poniższy artykuł spróbuje odpowiedzieć na pytanie co to jest...

Co to jest Licencja GNU GPL?

Licencja GNU General Public License Poniższy artykuł odpowie na pytanie co to jest licencja...

Strona one page – Co to jest?

Strona one page Tworząc stronę internetową, zastanawiamy się, jak powinna ona wyglądać. Zależy nam...

Responsywność strony – Co to znaczy?

Responsywność strony Skończyły się już czasy, gdy strony internetowe przeglądano tylko i wyłącznie...

Bezpieczeństwo WordPressa – Jak o nie zadbać?

WordPress to obecnie zdecydowanie najpopularniejszy skrypt wykorzystywany do tworzenia stron...

Wtyczki do automatyzacji WordPressa

W artykule tym chciałbym zaprezentować kilka wtyczek WordPressowych. Dzięki którym strony...

Wirtualna Asystentka – praca

Wirtualna asystentka to profesja doskonale znana w innych krajach. Jednakże powoli zaczyna też...

Profesjonalna strona internetowa dla firmy

Wszyscy wiemy, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz. Zasada ta obowiązuje też w Internecie....

Rafał Szkliniarz

Cześć! Nazywam się Rafał Szkliniarz, tworzę strony internetowe oraz piszę artykuły na ten temat. W razie gdybyś miał jakiś problem z tematyką tworzenia stron internetowych pisz śmiało!

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.